Isnin, 22_Ra'biulAwal_1447H
22_03_1447), (15_09_2025)

Ust Azhaari Musa  - Sirah Rasulullah

Sirah Nabi Muhammad Rasulullah SAW.

Umur 1-40 tahun
Secara umum. Hidup dipenuhi hormat hingga lah ayat Ya Mudassir.

Berubah drastik bila turun yg mudassir.
Dakwah dari bukit Safā

"Sesunggubnya aku di beri peringatan..."

Ringkasan peristiwa:

1. Rasulullah ﷺ naik ke Bukit Ṣafā lalu menyeru kabilah Quraisy.

2. Baginda memanggil mereka dengan nama kabilah masing-masing:

"Yā Banī Fihr, Yā Banī ‘Adī..." hingga semua berkumpul.

3. Bila mereka berkumpul, baginda bertanya:

“Bagaimana pendapat kalian jika aku beritahu ada pasukan berkuda di balik bukit ini yang hendak menyerang kamu, adakah kamu akan percaya?”

Mereka menjawab:
“Ya, kami tidak pernah mendapati engkau berdusta.”

4. Rasulullah ﷺ lalu bersabda:
“Sesungguhnya aku memberi peringatan kepada kamu semua tentang azab yang besar (hari akhirat).”

5. Pada saat itu, Abu Lahab (bapa saudara baginda) menolak seruan itu dengan berkata:
“Celaka engkau sepanjang hari ini! Apakah hanya untuk ini engkau kumpulkan kami?”
Lalu Allah menurunkan surah al-Lahab.

Ayat "Berilah peringatan kepada keluarga terdekatmu" merujuk kepada wahyu yang turun kepada Nabi ﷺ:

> وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
“Dan berilah peringatan kepada keluargamu yang terdekat.”
(Surah al-Syu‘arā’, 26:214)




---

Peristiwa selepas ayat ini turun

1. Nabi ﷺ diperintahkan untuk memulakan dakwah dengan ahli keluarganya dahulu sebelum masyarakat umum.

2. Baginda mengumpulkan keluarga Bani Hasyim dalam satu majlis makan.

3. Setelah mereka makan, baginda bersabda:

“Wahai Bani ‘Abd al-Muttalib! Demi Allah, aku tidak mengetahui seorang pun di kalangan orang Arab yang membawa sesuatu kepada kaumnya yang lebih baik daripada apa yang aku bawa kepada kamu. Sesungguhnya aku membawa untuk kamu kebaikan dunia dan akhirat. Dan Allah telah memerintahkanku agar aku menyeru kamu kepada-Nya. Maka siapakah antara kamu yang akan menolongku dalam perkara ini, dan akan menjadi saudaraku, pewarisku, serta khalifahku di kalangan kamu?”

4. Semua terdiam, kecuali ‘Alī bin Abī Ṭālib (ketika itu masih remaja sekitar 13 tahun) yang bangun dan berkata:

“Aku wahai Rasulullah, aku akan menjadi penolongmu.”

5. Dalam riwayat lain, Nabi ﷺ juga memperingatkan mereka dengan ucapan:

“Wahai Bani Ka‘b bin Lu’ayy, selamatkanlah diri kamu dari api neraka. Wahai Bani ‘Abd Manāf, selamatkanlah diri kamu dari api neraka. Wahai Bani Hāshim, selamatkanlah diri kamu dari api neraka. Wahai Bani ‘Abd al-Muttalib, selamatkanlah diri kamu dari api neraka. Wahai Fāṭimah binti Muhammad, selamatkanlah dirimu dari api neraka. Aku tidak memiliki kuasa sedikit pun untuk menyelamatkanmu daripada Allah, hanya saja kamu mempunyai pertalian silaturrahim denganku yang akan aku sambung.”
(Riwayat Muslim)

Khutbah Ḥajjatul-Wadā‘ (Haji Perpisahan) adalah khutbah agung yang Nabi Muhammad ﷺ sampaikan pada tahun ke-10 Hijrah (632M) di Lembah ‘Arafah, ketika menunaikan haji terakhir baginda. Khutbah ini sering dianggap sebagai wasiat terakhir Nabi ﷺ kepada umat Islam.


---

Isi utama khutbah Haji Wida’

1. Kesucian darah, harta, dan maruah manusia
“Sesungguhnya darah kamu, harta kamu, dan maruah kamu adalah haram atas kamu, seperti sucinya hari ini, di bulan ini, di negeri ini.”

2. Larangan amalan jahiliyah
Semua bentuk riba dihapuskan. Baginda memulakan dengan riba Abbas bin Abdul Muttalib (bapa saudaranya).
Semua tuntutan darah (pembalasan bunuh zaman jahiliyah) dihapuskan, dimulakan dengan darah cucu baginda sendiri (anak Rabi‘ah bin al-Harith).

3. Hak-hak wanita
“Bertakwalah kepada Allah dalam urusan wanita. Kamu mengambil mereka dengan amanah Allah, dan kamu halalkan kehormatan mereka dengan kalimah Allah.”
Suami diberi hak kepimpinan, tetapi wajib menunaikan nafkah, makan, pakaian, dan layanan baik.

4. Kewajipan berpegang kepada al-Qur’an dan Sunnah
“Aku tinggalkan kepada kamu sesuatu; jika kamu berpegang kepadanya, kamu tidak akan sesat selama-lamanya: Kitab Allah dan Sunnahku.”

5. Persaudaraan Islam
“Orang Islam itu bersaudara. Tidak halal harta seorang Muslim kecuali dengan kerelaan hati pemiliknya.”

6. Kesamarataan manusia
“Wahai manusia, sesungguhnya Tuhan kamu satu, bapa kamu satu. Orang Arab tidak lebih mulia daripada orang bukan Arab, dan orang bukan Arab tidak lebih mulia daripada orang Arab; orang putih tidak lebih mulia daripada orang hitam, dan orang hitam tidak lebih mulia daripada orang putih — kecuali dengan takwa.”

7. Penyampaian risalah
Nabi ﷺ bertanya: “Sudahkah aku sampaikan?”
Para sahabat menjawab: “Benar, engkau telah menyampaikan.”
Lalu baginda bersabda: “Ya Allah, saksikanlah.” (diulang tiga kali).

8. Penutup wahyu
Turun ayat:
> اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينًا
“Hari ini telah Aku sempurnakan untukmu agamamu, telah Aku cukupkan nikmat-Ku ke atasmu, dan Aku redai Islam sebagai agamamu.”
(Surah al-Mā’idah: 3)

📌 Ringkasnya khutbah ini menekankan:

Hak asasi manusia (darah, harta, maruah).
Keadilan ekonomi (hapus riba).
Persaudaraan sejagat & kesamarataan.
Hak wanita & tanggungjawab suami.
Berpegang pada al-Qur’an & Sunnah.
Pesanan agar menyampaikan risalah kepada generasi selepas mereka.


Boleh jadi maksud anda ʿUrwah (عروة) sebab dalam sejarah Islam ada beberapa tokoh penting bernama ʿUrwah. Antara yang paling masyhur:

1. ʿUrwah bin al-Zubayr bin al-ʿAwwām (lahir 22H / 643M – wafat 94H / 713M)

Seorang tābiʿīn besar, anak kepada al-Zubayr ibn al-ʿAwwām (sahabat Nabi ﷺ) dan Asma’ binti Abu Bakar (kakak Saidatina Aisyah r.a.).

Bermakna beliau adalah anak saudara kepada Saidatina Aisyah r.a.

Dikenali sebagai faqih Madinah, termasuk dalam al-fuqahā’ al-sabʿah (tujuh fuqaha’ Madinah).

Banyak meriwayatkan hadis daripada Aisyah, ayahnya, Abdullah bin Umar, dan sahabat lain.

Antara guru dan rujukan utama dalam periwayatan sirah awal dan fiqh.



2. ʿUrwah bin Masʿūd al-Thaqafī

Seorang pembesar dari kabilah Thaqīf (di Taif).

Dia datang berjumpa Nabi ﷺ ketika Perjanjian Hudaibiyyah.
Selepas masuk Islam, beliau pulang ke kaumnya untuk berdakwah tetapi dibunuh oleh kaumnya sendiri.

Disebut dalam al-Qur’an (Surah Saba’ 34:13 menurut sebahagian tafsir, sebagai "mathal rajul") dan dalam hadis.

3. ʿUrwah bin ʿĀmir al-Qurashī
Ada juga tokoh tabiʿin bernama ini, meriwayatkan hadis dalam beberapa kitab.



Comments

Popular posts from this blog

12. Sirah 25 Rasul & Nabi - AYUB A.S

PkpYr3.287.OMICRON