PkpYr2.260]ENDEMIC
*[PkpYr2.260]ENDEMIC?*
#Sebaik baik perbuatan adalah yang rutin meski hanya sedikit sedikit.
#FIQH SIASAH KHULAFA' ALRASYIDIN (Berehat)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
..Mak ayah, ahli saya, adik beradik, iparduai, makcik dan pakcik, saudara mara, para sahabat sahabiah juga rakan taulan yang di rahmati Allah sakalian, jom cari sesuatu di pagi di hari Selasa ini dan moga dengan IzinNya kita akan dapat meraih kejayaan dengan cara menjemputnya, bukan hanya menunggunya dengan malas dan juga rasa putus asa. In syaa Allah, kita cuba tepati apa yang telah disarankan dalam Al Quran,
Ar Ra’ad, ayat 11
لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ۗ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ
“Bagi tiap tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari depan nya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum hingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan bila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (sebab kesalahan mereka sendiri), maka tidak ada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong melindungi mereka selain dariNya”
Para asatizah memotong ayat di atas pada bahagian, “Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”. Pada hakikatnya, sememang nya Allah telah menentukan takdir manusia bernasib baik atau bernasib buruk. Tetapi, nasib itu berdasarkan ayat di atas akan berubah ikut pada kesesuaian dengan apa yang dilakukan manusia sendiri. Secara positifnya, dalam satu kuliah arwah ustaz Ismail Kamus pernah berpesan, “kita sebagai manusia harus selalu terus berbuat kebajikan dan tetap di jalan Allah agar kita dapat nasib yang baik”. Renungkan lah apa yang ada pada kita sebagai “sinner but member of Heaven”. Semoga kita semua dalam lindunganNya.
Alhamdulillah walaupun sudah dua malam berturut turut saya tidak diizin kan Allah bersolat isya’ secara berjemaah di rumah Nya dek kerana malam sebelum nya saya terlalu penat kerana hypo pada petangnya. Malam tadi pula, seusai maghrib, Allah takdirkan saya kena bermesyuarat dengan Dekan dan Ketua Jabatan dari School Of Govermnet UUM di Putrajaya mengenai tugas sebagai penilai luar untuk satu kursus baru “ Public Management”.
Ala kullihal. Tiba di rumah jam 11 malam, badan lesu, terus terlena hingga jam 4. Blessingnya, saya dapat mentaakhirkan solat isya ke waktu dinihari. Alhamdulillah. Nyaman dan mendamaikan, apa lagi ruang “sembang” dengan Allah jadi panjang. Saat itu, mengadu nasib dan mohon yang baik baik untuk bukan saja untuk saya tapi untuk semua yang yang pernah kenali. Semoga Allah mendengar dari insan yang sehina dan selemah saya ini, seterusnya semua kita diberi kemudahan dunia akhirat.
Hasilnya pagi ini, saya mencari cari tentang hal mengtaakhirkan solat isya’.
Benar, solat Isya’ memang boleh diakhirkan, bahkan menurut sebagian pendapat lebih utama diakhirkan. Saya pernah bangkitkan isu ini dulu dan pernah sertakan dalil dari sabda Rasulullah SAW ini: Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Seandainya aku tidak memberatkan umatku, aku perintah kan mereka untuk mengakhirkan atau menunda solat Isya` hingga 1/3 malam atau setengah nya.." (Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizy). Dalam satu pengajian, ada mencatat: Dari anas bin Malik ra bahwa Rasulullah SAW menunda solat Isya`nya hingga tengah malam. (Muttafaqun Alaihi).
Begitu juga dari Ibnu Umar ra bahwa Nabi SAW bersabda, "Waktu solat Isya` hingga tengah malam." (Muslim dan Nasai).
Hasil pencarian saya, Para ulama sebahagiannya ada mengatakan bahwa waktu solat Isya hingga agak larut adalah waktu mukhtar atau pilihan. Tapi sebaiknya kita jangan tidur sebelum solat 'Isya' kecuali keadaan badan yang dah tidak mengizinkan. Sebab hal ini ada risiko kita tidak terjaga. Lainlah hal nya kalau kita tertidur sebelum isya dan terjaga selepas masuk waktu subuh kerana saat itu kita dalam keadaan tidur.
Semoga ada kebaikan dari tulisan saya untuk pagi ini walaupun saya kena tangguh perkongisan bacaan pagi petikan dari buku fiqh siasah khulafa arrasyidin. Jumpa esok PENGAJARAN (2).
#Akhir kalam..
Saya bercadang untuk berbaring sebentar dan bangun semula 15 minit sebelum subuh untuk usahakan tahajjud pula. Semoga jadi cetusan untuk kita semua..
Personally, saya rasa solat tahajjud itu yang penting bukan semata mata lamanya, melainkan rutinnya yang perlu diperhatikan. Adalah lebih baik tahajjud hanya setengah jam atau 15 menit tapi menjadi rutin setiap hari, kalaupun tahajjud 3 jam tapi hanya sekali setahun sahaja, rugi rasanya. Sebaik baiknya, perbuatan adalah yang rutin meski hanya sedikit sedikit. Ini jauh lebih manusiawi dari tidur larut malam, 'diganggu' pula dengan nak solat 'Isya' pada tengah malam dengan alasan biar boleh tahajjud.
Wallahu a'lam bishshawab,
Barakallahufikum
Wassalam.
Sekadar pandangan dari,
<*ncs@SeriMinang*>
Comments
Post a Comment