Jumaat.24, Dhul Hijjah.1446,
(20 - Jun-2025)
Naai AYAM goreng
Nasi Ayam GORENG
NASI AYAM Goreng
Nasi AYAM GORENG
NASI goreng AYAM
Ayat yang anda maksudkan adalah firman Allah SWT dalam Surah Sad, ayat 26:
"Wahai Daud! Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi. Maka berilah keputusan (hukum) antara manusia dengan kebenaran dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan."
(Surah Sad: 26)
Penjelasan ringkas:
"Khalifah" di sini bermaksud pemimpin atau pemerintah di bumi untuk menegakkan keadilan dan melaksanakan hukum Allah.
Allah SWT memperingatkan Nabi Daud agar tidak mengikuti hawa nafsu dalam membuat keputusan kerana ia boleh membawa kepada kezaliman dan kesesatan.
Ayat ini juga menjadi dalil penting dalam konsep kepimpinan dan keadilan dalam Islam.
Jika anda ingin tafsir dari ayat ini secara mendalam, saya boleh bantu juga.
Berikut adalah tafsir ringkas dan mendalam bagi ayat 26 Surah Sad, yang berbunyi:
نص الآية (Sad: 26):
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ
Terjemahan:
"Wahai Daud! Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka berilah keputusan antara manusia dengan kebenaran, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat kerana mereka melupakan hari perhitungan."
Tafsir dan Pengajaran:
1. Perlantikan sebagai khalifah
"إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ" — Allah lantik Nabi Daud sebagai pemimpin di muka bumi.
Ini menunjukkan bahawa kekuasaan dan pemerintahan datang dari Allah, bukan dari manusia semata-mata.
2. Tugas khalifah: Menegakkan keadilan
"فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ" — Tugasan utama khalifah adalah menghakimi dan memutuskan hukum dengan kebenaran dan adil, bukan dengan sentimen, kepentingan peribadi atau tekanan luar.
3. Amaran terhadap hawa nafsu
"وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ" — Amaran Allah agar tidak menurut hawa nafsu. Dalam konteks pemerintah, ini bermaksud tidak boleh:
Mementingkan diri
Bertindak zalim
Menyokong golongan tertentu kerana kepentingan
Hawa nafsu akan menyebabkan keputusan yang menyimpang dari kebenaran.
4. Akibat buruk mengikut hawa nafsu
"فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ" — Hawa nafsu akan menyesatkan dari jalan Allah, termasuk dalam pemerintahan, ekonomi, hukum dan kehidupan sosial.
5. Balasan kepada yang sesat
"إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ..." — Mereka yang menyimpang dari jalan Allah kerana mengabaikan perintah dan larangan-Nya akan menerima azab berat, disebabkan mereka:
"نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ" — Lupa atau mengabaikan Hari Pembalasan.
Pengajaran dari Ayat Ini (Khas kepada Pemimpin dan Masyarakat):
□ Kepimpinan adalah amanah dari Allah, bukan sekadar jawatan.
✅ Keadilan mesti ditegakkan walaupun terhadap diri sendiri.
✅ Hukum dan keputusan mesti berdasarkan kebenaran (al-haqq), bukan pengaruh luar.
✅ Hawa nafsu adalah musuh besar dalam kepimpinan dan kehidupan.
✅ Azab menanti mereka yang menyalahgunakan kuasa dan lupa akhirat.
Jika anda mahu tafsir dari tokoh tertentu seperti Ibnu Kathir, Al-Qurtubi, Al-Tabari, atau konteks sirah mengenai Nabi Daud AS dan kisah ini, saya boleh bantu juga.
Baik, berikut ialah tafsir ayat 26 Surah Sad secara lebih terperinci berdasarkan rujukan tokoh-tokoh tafsir utama seperti Ibnu Kathir, Al-Qurtubi, dan Al-Tabari, beserta latar belakang kisah Nabi Daud AS:
1. Tafsir Ibnu Kathir:
Menurut Ibnu Kathir, ayat ini diturunkan selepas peristiwa pengadilan Nabi Daud AS ke atas dua lelaki yang datang bertengkar (rujuk ayat sebelumnya: Sad: 21–25). Setelah tersedar daripada kekeliruannya dalam menghakimi, Allah SWT mengangkat kedudukannya dan mengajarnya prinsip keadilan sebenar.
"Kami jadikan kamu khalifah di bumi..."
Ibnu Kathir menafsirkan “khalifah” sebagai pemimpin yang diberi tugas menegakkan keadilan dan melaksanakan hukum Allah dalam kalangan manusia.
"Maka hukumlah dengan kebenaran..."
Iaitu, tidak boleh menghukum dengan terburu-buru atau atas pengaruh emosi.
"Dan janganlah ikut hawa nafsu..."
Bermakna jangan membuat keputusan kerana tekanan, suka kepada seseorang, atau kebencian. Ia akan menyebabkan penyimpangan dari syariat.
2. Tafsir Al-Qurtubi:
Al-Qurtubi menjelaskan bahawa ayat ini adalah pedoman untuk semua pemerintah, bukan hanya untuk Nabi Daud AS.
Hawa nafsu menurutnya ialah segala bentuk keinginan yang tidak disandarkan kepada wahyu, termasuk rasuah, nepotisme, atau tidak amanah dalam keputusan.
Lupa Hari Pembalasan disebut sebagai penyebab utama manusia menyeleweng dalam hukum dan pemerintahan.
Al-Qurtubi juga berkata:
"Ini adalah dalil bahawa hukuman yang adil dan menjauhi hawa nafsu adalah syarat utama kepimpinan."
3. Tafsir Al-Tabari:
Menurut Imam Al-Tabari, Allah memberikan peringatan khusus kepada Nabi Daud agar:
Sentiasa berhukum dengan syariat Allah
Jangan mencampur-adukkan keadilan dengan kecenderungan peribadi
Al-Tabari menyebut bahawa istilah “khalifah” dalam ayat ini juga merujuk kepada pengganti nabi sebelumnya dalam tugas mentadbir bumi dengan perintah Allah — bukan sekadar pemimpin politik, tetapi juga pemimpin spiritual dan moral.
Konteks Sirah Nabi Daud AS:
Nabi Daud AS terkenal dengan kebijaksanaan dan keadilannya, namun pernah tersilap dalam satu penghakiman.
Allah menegur dengan lembut lalu membimbing beliau melalui wahyu dan ayat ini, sebagai pelajaran agar jangan terburu-buru dan sentiasa berhukum dengan kebenaran.
Selepas itu, Nabi Daud semakin kuat dalam mentadbir dan menjadi simbol pemerintah yang adil.
Kesimpulan & Iktibar:
Perkara Pengajaran
Khalifah Pemimpin adalah amanah dari Allah, bukan hak mutlak manusia.
Hukum dengan Haq Setiap keputusan mesti berdasarkan syariat dan keadilan mutlak.
Elak Hawa Nafsu Jangan campur adukkan emosi, kepentingan atau tekanan dalam keputusan.
Hari Pembalasan Kesedaran tentang akhirat menjaga integriti pemerintah dan individu.
Jika anda ingin huraian khusus untuk pengurusan negara Islam, atau peranan khalifah dalam sejarah Islam, atau pengaruh ayat ini terhadap Khulafa al-Rashidin, saya boleh bantu sambung lagi. Nak teruskan?
Baik, kita sambung dengan huraian khusus tentang peranan khalifah dalam Islam, bagaimana ayat ini (Surah Sad: 26) mempengaruhi kefahaman kepimpinan dalam sejarah Islam, terutama dalam zaman Khulafa' al-Rashidin:
1. Makna “Khalifah” dalam Islam
Perkataan "khalifah" berasal dari kata akar خلف (khalafa) yang bermaksud pengganti atau yang datang selepas. Dalam konteks Islam:
Jenis Khalifah:
1. Khalifah Nabi secara umum – Semua manusia yang dicipta untuk mentadbir bumi (rujuk Surah al-Baqarah: 30).
2. Khalifah Nabi secara khusus – Pemimpin umat selepas wafatnya para nabi, seperti Nabi Daud AS.
3. Khalifah Rasulullah SAW – Pemimpin umat Islam selepas Nabi Muhammad SAW wafat (Abu Bakar RA, Umar RA dll.).
2. Ayat Ini sebagai Asas Kepimpinan Islam
Surah Sad:26 memberi prinsip asas pemerintahan Islam:
Prinsip Huraian
Pelantikan dari Allah Kuasa bukan hasil perebutan, tetapi amanah dari Allah.
Keadilan Keputusan mesti berdasarkan kebenaran, bukan sentimen.
Elak hawa nafsu Pemerintah mesti tahan diri dari godaan kuasa, harta dan populariti.
Ingat akhirat Kesedaran akan Hari Pembalasan membentuk pemimpin yang bertaqwa.
3. Praktik Ayat Ini dalam Zaman Khulafa' al-Rashidin
1. Abu Bakar As-Siddiq RA
Dikenali sangat tegas terhadap golongan murtad (Perang Riddah), tetapi berhukum dengan rahmat dan keadilan.
Kata-kata beliau:
"Orang lemah di sisi kamu adalah orang kuat di sisiku hingga aku ambil haknya; dan orang kuat di sisi kamu adalah lemah di sisiku hingga aku ambil hak daripadanya."
2. Umar Al-Khattab RA
Pemerintahan beliau dikenali sebagai zaman keadilan yang unggul.
Beliau sering berkata:
"Jika seekor keldai jatuh dalam jalan di Iraq, aku takut Allah akan tanya aku: 'Mengapa kamu tidak ratakan jalan itu, wahai Umar?'"
3. Uthman bin Affan RA
Pentadbiran beliau sangat luas, tetapi tetap mendahulukan syura dan kehendak Allah, walaupun ditekan secara politik.
4. Ali bin Abi Talib RA
Menghadapi zaman fitnah dan perpecahan. Walaupun demikian, beliau tetap berpegang kepada prinsip kebenaran dan tidak tunduk pada tekanan.
4. Implikasi untuk Pemerintah Hari Ini
a. Ayat ini menegaskan bahawa:
b. Kepimpinan bukan hak mutlak manusia, tetapi tanggungjawab yang besar
c. Pemerintah mesti sentiasa berpegang pada syariat, bukan hanya undang-undang ciptaan.
d. Harus ada muraqabah (kesedaran bahawa Allah sentiasa melihat), agar pemerintah sentiasa bertindak adil walau tiada siapa melihat.
Kesimpulan Utama
Ayat Sad:26 adalah tonggak penting dalam teori politik Islam. Ia mengajar bahawa:
Kekuasaan adalah ujian.
Keadilan adalah syarat mutlak.
Akhirat adalah perhitungan terakhir.
Jika anda ingin saya sambung kepada perbandingan antara sistem khalifah dan sistem demokrasi moden, atau bagaimana ulama kontemporari mentafsir ayat ini dalam konteks dunia hari ini, saya boleh bantu. Mahu saya teruskan?
Kuliah FEQAH - Ust Ahmad Nazri
Sunat Ab'ad
Sunat Ab'ad (سُنَنُ الْأَبْعَاض) merujuk kepada amalan-amalan sunat dalam solat yang sangat dituntut untuk dilakukan. Jika tertinggal, disunatkan melakukan sujud sahwi untuk menampung kekurangan tersebut. Ia berbeza dengan sunat hai’at yang tidak perlu sujud sahwi jika tertinggal.
Contoh Sunat Ab'ad dalam Solat:
1. Tasyahhud awal (duduk tahiyyat pertama)
2. Selawat ke atas Nabi dalam tasyahhud awal
3. Duduk untuk tasyahhud awal
4. Doa Qunut dalam solat Subuh dan witir
5. Selawat ke atas keluarga Nabi selepas selawat ke atas Nabi dalam tahiyyat akhir
6. Takbir (selain takbiratul ihram) – menurut mazhab Hanafi
7. Tertib dalam membaca qunut – menurut setengah pandangan
Rukun pendek
1. Iqtidal
2. Ddk diantara 2 sujud.
Selain itu rukun panjang.
Comments
Post a Comment