Sabtu.25, Dhul Hijjah.1446,
(20 - Jun-2025)
Ungkapan "Dunia itu tempat bercucuk tanam" adalah perumpamaan yang sangat dalam maknanya dalam konteks Islam dan kehidupan manusia. Ia sering digunakan oleh para ulama untuk menggambarkan dunia sebagai tempat untuk beramal, manakala akhirat adalah tempat untuk menuai hasilnya.
Maksud dan Pengajaran:
1. Dunia sebagai ladang amalan
Segala amalan baik dan buruk yang dilakukan di dunia ini umpama benih yang ditanam. Ia akan membuahkan hasil pada hari akhirat, sama ada pahala atau azab.
Sabda Nabi SAW:
> "الدنيا مزرعة الآخرة"
"Dunia adalah ladang bagi akhirat."
(Hadis ini disebut oleh al-Ghazali dalam Ihya’ Ulumuddin, meskipun status hadis ini diperselisihkan – tetapi maknanya benar dari sudut syariat.)
2. Pentingnya masa di dunia
Masa hidup di dunia adalah terhad. Maka, peluang ini perlu digunakan untuk berbuat amal soleh, seperti menunaikan solat, bersedekah, berzikir, menuntut ilmu, dan berakhlak mulia.
Allah berfirman:
"Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) dunia..."
(Surah al-Qasas: 77)
3. Tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah
Kita ditugaskan di dunia ini bukan sekadar menikmati kehidupan, tetapi juga sebagai hamba Allah dan khalifah yang perlu memakmurkan bumi mengikut syariat.
Ringkasan:
Dunia tempat bercucuk tanam, akhirat tempat menuai hasil. Maka, siapa yang menanam kebaikan, dia akan menuai kebahagiaan. Siapa yang menanam kejahatan, dia akan menuai penyesalan.
Mandi2 Sunat
1. MANDI JUMAAT
Rasulullah SAW bersabda:
"Mandi pada hari Jumaat adalah wajib bagi setiap orang yang baligh."
(HR al-Bukhari & Muslim)
Mandi Hariraya
Riwayat dari Imam Malik (al-Muwatta’):
"Ibnu Umar mandi pada pagi hari raya sebelum pergi ke tempat solat."
2. Ulama seperti Imam al-Syafi’i dan Imam Ahmad menyatakan bahawa mandi sunat hari raya termasuk sunnah yang thabit daripada para sahabat, walaupun tiada hadis sahih marfu’ daripada Nabi SAW secara langsung.
MANDI SUNAT HARI RAYA adalah antara amalan sunat yang sangat dianjurkan oleh Rasulullah SAW pada Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Ia termasuk dalam sunnah yang menunjukkan kesyukuran dan penghormatan kepada hari kebesaran Islam.
HUKUM MANDI SUNAT HARI RAYA
Sunat muakkad (sangat digalakkan), bagi:
Lelaki dan wanita
Dewasa dan kanak-kanak (jika mampu)
Orang yang akan pergi ke tempat solat raya
DALIL DAN PANDANGAN ULAMA
1. Riwayat dari Imam Malik (al-Muwatta’):
"Ibnu Umar mandi pada pagi hari raya sebelum pergi ke tempat solat."
2. Ulama seperti Imam al-Syafi’i dan Imam Ahmad menyatakan bahawa mandi sunat hari raya termasuk sunnah yang thabit daripada para sahabat, walaupun tiada hadis sahih marfu’ daripada Nabi SAW secara langsung.
MANDI MINTA HUJAN
Dalam kitab al-Majmu’ oleh Imam al-Nawawi:
"Disunatkan untuk mandi sebelum keluar untuk solat istisqa’, sebagaimana mandi untuk solat Jumaat dan Hari Raya."
2. Dalam Mazhab Syafi’i dan Hanbali, mandi sebelum solat istisqa’ adalah sunnah, sama seperti mandi Jumaat atau Aidilfitri.
MANDI SELEPAS MANDIKAN MAYAT
DALIL & PANDANGAN ULAMA
1. Hadis Nabi SAW:
“Barangsiapa yang memandikan jenazah, hendaklah dia mandi.”
(HR Abu Dawud, al-Tirmizi, Ibnu Majah – hadis ini ada perbezaan pendapat tentang kekuatannya)
2. Penjelasan Ulama:
Mazhab Syafi‘i & Hanbali:
➤ Sunat mandi selepas memandikan jenazah, sebagai adab dan kebersihan.
➤ Meskipun bukan wajib, ia dianjurkan untuk kesucian dan menghormati jenazah.
Mazhab Hanafi & Maliki:
➤ Tidak sunat dan tidak wajib. Cukup dengan basuh tangan dan hilangkan najis jika terkena.
MANDI ORANG YANG MASUK ISLAM
Apabila seseorang memeluk Islam, terdapat satu amalan yang disyariatkan iaitu mandi setelah masuk Islam. Ia adalah sunat dan bukan wajib, kecuali jika dia berjunub.
DALIL DAN PENJELASAN
1. Hadis Sahih:
Qais bin ‘Asim r.a berkata:
“Aku datang kepada Nabi SAW untuk masuk Islam, lalu Baginda menyuruhku mandi dengan air dan daun bidara.”
(HR Abu Dawud, al-Tirmizi – hadis sahih)
MANDI IHRAM
Mandi ihram ialah mandi sunat yang dilakukan sebelum seseorang memasuki keadaan ihram untuk haji atau umrah. Ia adalah salah satu sunnah muakkadah (sunnah yang sangat digalakkan) ketika memulakan ibadah haji atau umrah.
Masjk madinah
Wukuf di arafah
Balik muzalifah
Lontar jamrah
Berbekam
Potong misai
Cjkup baligh
Setiapmlm ramadhan
Perhimpunan yg baik
Keluar wadi air penat
Ubah bau badan
Masuk masjid utk solat
Dalam Islam, mandi (الغُسْل) adalah perbuatan meratakan air ke seluruh badan dengan niat tertentu, dan ia terbahagi kepada beberapa jenis berdasarkan sebab dan hukumnya.
🛁 JENIS-JENIS MANDI DALAM ISLAM
🔴 A. MANDI WAJIB (FARDU)
Mandi yang wajib dilakukan untuk mengangkat hadas besar dan membolehkan seseorang menunaikan ibadah seperti solat, puasa, tawaf dll.
1. Mandi Janabah
➡️ Selepas keluar mani (sama ada ketika jima‘, mimpi, atau syahwat)
➡️ Selepas bersetubuh, walaupun tidak keluar mani
2. Mandi Haid
➡️ Selepas kering darah haid (untuk wanita)
3. Mandi Nifas
➡️ Selepas berhentinya darah nifas (selepas bersalin)
4. Mandi Selepas Mati (bagi jenazah Muslim)
➡️ Dilakukan oleh orang lain ke atas mayat Muslim sebelum dikafankan
(kecuali syuhada yang mati di medan perang – tidak perlu dimandikan)
5. Mandi Orang Baru Masuk Islam (jika berhadas besar)
➡️ Wajib jika dia memeluk Islam dalam keadaan berjunub
🟢 B. MANDI SUNAT
Mandi yang sangat digalakkan (sunat muakkad) untuk mendapat pahala dan menyucikan diri bagi menghadapi ibadah atau keadaan tertentu.
1. Mandi Hari Jumaat
➡️ Sebelum pergi solat Jumaat
2. Mandi Hari Raya (Aidilfitri & Aidiladha)
➡️ Sebelum keluar menunaikan solat hari raya
3. Mandi Ihram
➡️ Sebelum berniat ihram untuk haji atau umrah
4. Mandi Istisqa’ (minta hujan)
➡️ Disunatkan mandi sebelum keluar menunaikan solat istisqa’
5. Mandi Ketika Masuk Islam
➡️ Sunat bagi orang yang memeluk Islam walaupun tidak berhadas
6. Mandi Ketika Wukuf di Arafah
➡️ Sunat mandi pada siang 9 Zulhijjah sebelum wukuf
7. Mandi Ketika Masuk Kota Makkah / Madinah
➡️ Disunatkan mandi sebelum masuk dua tanah haram
8. Mandi Setelah Memandikan Jenazah
➡️ Sunat bagi orang yang memandikan mayat
9. Mandi Ketika Gerhana
➡️ Tidak disyariatkan – tiada dalil sahih tentang mandi ini (perlu solat sahaja)
---
⚪ C. MANDI HARUS / BIASA
Mandi untuk kebersihan diri harian
Mandi kerana panas, penat, berpeluh
Mandi selepas bekerja berat
Mandi untuk menyegarkan badan
➡️ Tidak berdosa dan tiada pahala khusus, tetapi tetap digalakkan kerana Islam sukakan kebersihan
Chukur Kepala
Kafir masuk islaam
Budak baru lahir
Buaat kerja Haji atau Umrah
Nabi Cukur Kepaja
Hudaibiah
Jaaranah
Selamat tinggal
Comments
Post a Comment